24 diciembre, 2020

Ildikó Enyedi - Az én XX. századom (1989)

 
Polaco | Subs: Castellano/English/Français (muxed)
103 min | x264 768x576 | 3000 kb/s | 224 kb/s AC3 | 24 fps
2,27 GB
Mi siglo XX
El primer largometraje de la directora húngara Ildikó Enyedi es esta particular visión de los inicios del siglo XX. Sus protagonistas, dos gemelas huérfanas nacidas el mismo día en el que Edison muestra por primera vez al mundo la bombilla, son separadas de niñas y adoptadas por dos familias distintas, llevando a consecuencia de ello vidas diametralmente opuestas. Mientras Dóra ha alcanzado un estatus social elevado y se divierte jugando con sus pretendientes, Lili se encuentra inmersa en un complot revolucionario anarquista y se prepara para cometer un atentado. Sus caminos volverán a cruzarse cuando coincidan en el mismo tren y sobre todo a raíz de la aparición de un hombre seductor y misterioso llamado Z.
[...] Mi siglo XX se destaca como una obra inusualmente ambiciosa e inteligentemente planteada teniendo en cuenta que es un debut en el largometraje, que no tiene problema en experimentar con su narrativa y que rebosa de agudeza, sátira, sensualidad y una visión sociopolítica clara y enérgica. Destaca en ello por una propuesta claramente centrada en una dualidad femenina que se ilustra a través de sus dos protagonistas, desarrollando los puntos de vista de Dorá y Lili y sus diferentes maneras de entender la vida, sus prioridades, sus perspectivas ideológicas e incluso la forma de llevar su sexualidad. Podría decirse que Z, un personaje plano que parece ir a merced de los acontecimientos, es el nexo común que permite al espectador explorar sus posturas y conocerles más a fondo como personajes incidiendo en aspectos que van más allá de su superficie. (Todo el texto tomado de la crítica de Javier Abarca en Cine Maldito)
My 20th Century
The film begins with the birth of twin girls to a Budapest mother (Dorothy Segda) in 1880. Orphaned early on, the girls are forced to sell matches on the streets until both are adopted by two separate families. Flash forward to 1900: Having lost track of one another, the grown-up twins take separate compartments on the Orient Express. One of the girls (Segda again) has become the pampered mistress of a wealthy man; the other (Segda yet again) is a bomb-wielding anarchist. Director Ildiko Enyedi evidently intended My 20th Century as an allegorical statement concerning the status of women in the modern mechanical age. The experiences of the twins are interspersed with shots of Thomas Edison, whom we see at the beginning of the film perfecting his incandescent light bulb on the very day that the sisters are born. The more technological advances made by Edison, the more confused the twins become in establishing their own roles in an advancing civilization. Adroitly avoiding cut-and-dried symbolism, Ildiko Enyedi keeps the audience wondering what she's up to by including surrealistic vignettes.
In 1879, as Thomas Alva Edison was lighting up Menlo Park with his first demonstration of the incandescent light bulb, far away in Europe, a dark and joyless childhood was beginning for identical twins Dora and Lili in Budapest. Orphaned and separated as young girls by a quirk of fate, their lives take very different directions. Dora becomes a successful con woman, while Lili joins a group of anarchist revolutionaries. Unknown to each other, their paths cross again briefly on New Year’s Eve in 1899 on the Orient Express. They will ultimately be linked by Z, a cosmopolitan gentleman who has no idea that he is actually wooing two women, not one …This first feature by director Ildikó Enyedi, who won the Golden Bear at the 2017 Berlinale for Testről és lélekről (On Body and Soul), is a bit like a puzzle. It presents the audience with a romantic love story, a poetic fairy tale, an erotic riddle – and at the same time, an inventory of new technology – electricity, the telegraph, film. Conceived as an homage to silent movies and shot in black-and-white, Az én XX. századom references many silent film techniques and tricks. (Berlinale)

Blu Ray rip de origen desconocido, compartido por endrju
 
 
 

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