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117 min | x-264 760x576 | 4500 kb/s | 192 kb/s AC3 | 23.976 fps
2,24 GB
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2,24 GB
Entre rejas/Fuerza bruta
En la abarrotada Penitenciaría Westgate, donde la violencia y el miedo
son la norma y el alcaide tiene menos poder que los guardias y los
presos principales, el preso menos conforme es el duro y resuelto Joe
Collins. Sobre todo, Joe odia al capitán Munsey, un pequeño dictador que
se glorifica en el poder absoluto. Después de una infracción de más,
Joe y sus compañeros de celda son llevados al temido castigo de la
tubería de desagüe, lo que provoca un plan de escape que tiene todas las
posibilidades de convertirse en un baño de sangre.
Cada película es hija de su época, y Fuerza bruta
representa muy bien los tiempos que vivían en los EEUU y los que estaban
a punto de vivir. De hecho la película parece una premonición de la
caza de brujas futura, pero ambientada en una historia de fugas
carcelarias, y en la que los soplones tiene un trato especial tanto si
lo son como si no. Resulta curioso ver esta coincidencia argumental (o
tal vez no) en Fuerza bruta tres años antes de que Hollywood
empezara a temblar por las acusaciones que tambalearon y pusieron en
entredicho a todo un país. Pero dejando eso a un lado, la película es
una excelente muestra de cine negro con instantes muy intensos sobre
todo en su violenta parte final. (Tomado de Espinof. Ver nota completa)
As hard-hitting as its title, Brute Force was the first of Jules
Dassin’s forays into the crime genre, a prison melodrama that takes a
critical look at American society as well. Burt Lancaster is the
timeworn Joe Collins, who, along with his fellow inmates, lives under
the heavy thumb of the sadistic, power-tripping guard Captain Munsey (a
riveting Hume Cronyn). Only Collins’s dreams of escape keep him going,
but how can he possibly bust out of Munsey’s chains? Matter-of-fact and
ferocious, Brute Force builds to an explosive climax that shows the
lengths men will go to when fighting for their freedom.
Brute Force was touted as being by far the toughest and most violent
prison film Hollywood had ever made. Many European censors felt the same
way and scenes were shortened for overseas release. Actually, the
violence is essentially surface violence, and earlier prison films had
been rougher in a psychological sense. Nevertheless, with all of those
noir icons in the cast and behind the camera (especially Miklos Rosza's
music) the film made a welcome break in the increasingly formularized
cycle of big-city crime noir films. Silver and Ward in Film Noir sum it
up rather neatly: “Functioning as a blatant allegory for an existential
vision of the world (Sartre's No Exit can be seen as a theatrical
counterpart) the prison of Brute Force becomes a living hell from which
escape is impossible.” While it doesn't date as a film, it is ironic
(and a little sad) that current excesses of explicit violence on the
screen are such that, by comparison, this seventy-year-old film now
seems almost a model of decorum and relative restraint. (William K. Everson)
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