11 octubre, 2023

Ming-liang Tsai - Qing shao nian nuo zha (1992)

 
Chino mandarín | Subs: Castellano/English/FR/IT/PT (muxed)
106 min | x-264 mkv 1024x560 2750 kb/s | 192 kb/s AC3 | 24 fps
2,19 GB
Rebeldes del dios neón 
El argumento de la película se centra en cuatro personajes. El principal es Hsaio, un joven estudiante que decide abandonar la escuela y recuperar el dinero que sus padres habían invertido en la matrícula sin que estos se enteren. Harto de vivir con ellos bajo el mismo techo, emplea el dinero conseguido para marcharse a Taipei y comenzar una nueva vida. Los siguientes en aparecer son Ah Tze y Ah Bing, dos ladronzuelos que viven en un departamento que se inunda cada dos por tres debido al mal funcionamiento de un desagüe. Y por último, se nos presenta a Ah Kuei, una chica enamorada de Ah Tze y que trabaja en una pista de patinaje. ~~ tomado de La meseta de las mil imágenes
Aún hoy, la opera prima del gran Ming-Liang Tsai deslumbra por la manera con la que no solo pinta una generación sino también por el uso de los mal llamados tiempos muertos, de los planos secuencia largos donde un pequeño detalle lo cambia todo, por la pintura de luz en oscuridad (lo del “neón” es literal) que describe perfectamente ese universo abismal en el que transcurre esta historia de venganza que es, también, la de una conflictiva relación entre padre e hijo.
Tsai mira con mucha precisión (es decir: toma los gestos y las imágenes que realmente son significativas para construir el mundo y narrar la historia que desea comunicar) y al mismo tiempo parecería estar inventando el cine a medida que lo hace... (Noticias)
 Rebels of the Neon God
 Defying his parents, Hsiao Kang drops out of the local crammer to head for the bright lights of downtown Taipei. He falls in with Ah Tze, a pretty hood and their relationships is a confused mixture of hero-worship and rivalry that soon leads to trouble.
Tsai Ming-liang presents a harrowing, austere, and poignant examination of urban decay, amorality, ennui, and alienation in Rebels of the Neon God. Introducing recurring elements that would come to define the essence of Tsai's droll, minimalist, and idiosyncratic cinema, Rebels of the Neon God is a complex and metaphoric film that examines familiar Tsai themes: the ubiquitous presence of water (incessant rainstorms, the flooded kitchen floor of Ah-tze's apartment, Ah-ping's disclosed interest in Ah-kuei at a public toilet); the violative nature of the confined, shared spaces inherent in urban living (the opening shot of the telephone booth theft, Ah-tze's unexpected intrusion while Ah-kuei uses the bathroom, Hsiao-Kang's persistence in following Ah-tze), and the regression of human behavior to base instincts (Ah-tze's acts of vandalism and theft, and Hsiao-Kang's revenge). Through awkward and acutely wry scenes of prolonged and oppressive silence, odd actions, and instinctual behavior, Tsai confronts issues of identity, spiritual bankruptcy, and emotional disconnection with compassion, pathos, and humor. As a weary and distraught Ah-kuei hopelessly pleads "let's leave this place", she articulates a profound and compassionate anthem for a lost and marginalized generation foundering in the inertia of technology and modernization, complacently worshipping a hedonistic, and ultimately false, god.
 
Blu-ray rip de Burgundóforo
 


No hay comentarios.:

Publicar un comentario